Dana KWSP Patuh Shariah

kw

Tahniah.

Saya doakan supaya pihak KWSP tidak lagi menangguhkan hasrat mereka untuk membentuk dana yang patuh Shariah.

Semoga hasrat ini dimudahkan dan Allah swt memberkati semua pihak yang terlibat dalam usaha ini.

EPF considering launching first Islamic fund.

KUALA LUMPUR (Sept 18) — The Employees Provident Fund (EPF) is
looking at growing its Islamic-compliant asset exposure, a move which
has prompted the pension fund to deliberate on its potential first
Syariah-based fund.

EPF deputy CEO for investments Datuk Shahril Ridza Ridzuan said the EPF is still assessing the feasibility of a planned Syariah investment scheme.

“It could be a fund and we are still studying the proposal,” Shahril told reporters at the Global Islamic Finance Forum today.

“If we launch it, it will be our first,” he said without elaborating. According to Shahril, Islamic compliant assets comprise 30% of EPF’s portfolio and the pension fund’s aim to grow its exposure in this asset class is driven by demand from EPF contributors.

“We want to match our asset pool with market demand,” he said without specifying a target for EPF’s Islamic-based investment portfolio.

Sumber: The Edge

About the author: Suzardi Maulan, Islamic Financial Planner (IFP). Klik sini untuk info lanjut

Lagi Artikel Menarik

9 comments… add one
  • aman Sep 19, 2012

    Since buat masa nie hanya 30% ajer yang Islamic, so pada pendapat Pakdi dividen KWSP yang kita terima halal atau haram?

    Atau 30% ajer dividen yang halal?

    Atau 30% Islamic Investment nie sebenarnya meliputi 90% dari jumlah dividen?

    Atau camner?

    Harap Pakdi boleh bagi sikit pendapat/komen pada saya……

    P/S : Pendapat saya yang bodo nie, KWSP sepatutnya declare yang 100% pulangan dari pelaburan Islamic diutamakan kepada org Islam.

    Pastu boleh buat reconcilation hingga akhirnya, % dividen org Islam dan bukan Islam akan jadik sama gak.

    At least, dari total dividen org Islam terima, 80%-90% halal pun dah cukup baik.

    Soalan last, semua mufti kena mencarum KWSP ker?

    • Suzardi Maulan Sep 19, 2012

      Saya tak dapat nak jawab semua soalan tu.

      Kaedah yang diterima pakai untuk situasi hari ini adalah, kita bayar zakat untuk duit KWSP apabila ia dikeluarkan kelak. Jika masih ada keraguan, tinggi kan peratusan sedekah dari duit KWSP tersebut.

      Sebagai orang biasa, kita tidak mempunyai banyak kuasa dalam hal ini. Majikan tak carum boleh kena hukum. Nak tak nak kena carum juga.

  • Along Sep 19, 2012

    Bayar zakat berdasarkan wang yang halal sahaja.

    Yang sah2 tidak halal dilupuskan dengan sedekah?

    • Suzardi Maulan Sep 19, 2012

      Seperti mana yang saya sebut, kita (orang biasa) tidak punya kawalan penuh dalam EPF. Caruman KWSP adalah wajib untuk semua pekerja. Majikan suka atau tidak kena carum.

      Dalam situasi macam itu, kita cuma berhukum apa yang kita nampak, apa yang kita mampu sahaja.

      EPF / stakeholder EPF macam kerajaan, MOF yang ada kuasa dan bertanggungjawab dan bukan kita.

      Kalau kita mempunyai maklumat penuh, dipersilakan untuk buat kaedah cleansing tersebut.

      • aman Sep 19, 2012

        Maklumat penuh takde, yang ada kenyataan diatas dan surat cam kat website Ustaz Zaharuddin

        http://www.zaharuddin.net/pelaburan-&-perniagaan/313-surat-dari-kwsp-tentang-status-pelaburannya.html

        Atas dasar maklumat tak cukup + caruman paksa, so boler ker kira camnie…

        Total KWSP (prinsipal + total dividen) x 2.5% zakat masa bersara umur 55 nanti?

        Masa Pakdi 55 tahun nanti, Pakdi akan kira camner yer?

        Thanks

        • Suzardi Maulan Sep 19, 2012

          Ya, ikut kaedah yang pusat zakat tetapkan 🙂

          • aman Sep 19, 2012

            k, tq
            jazakallahu khairan kathira

          • ainisu Feb 17, 2014

            Apa bezanye hukum asb dan dividen kwsp? Masih keliru

Leave a Comment