Apakah Islam Membenarkan Matawang Selain Emas dan Perak ?

dd

Apakah hukum wang kertas ?

Apakah matawang mesti dinar & dirham sahaja, atau, emas & perak sahaja ?

Merujuk kepada satu kertas kerja bertajuk ‘Gold and Silver as Money: A Preliminary Survey of Fiqhi Opinions and Some Implications’ dibentang di International Conference on Stable and Just Monetary System, Kuala Lumpur, pada Ogos 2002, kertas kerja ini menyatakan ulama berbeza pendapat tentang adakah emas dan perak sahaja adalah matawang.

1. Ulama yang menyatakan hanya emas dan perak sahaja adalah matawang

Antaranya Imam Abu Hanifah dan anak muridnya Imam Abu Yusuf, ulama mazhab Maliki seperti Ibn Nafi‘, al-Adawi dan Shaykh ‘Alish, ulama dari Mazhab Shafi’i seperti Imam Ghazali, Imam Nawawi, Imam Suyuti dan Imam Maqrizi, sebahagian ulama Mazhab Hanbali dan juga pandangan dari golongan tabi’in seperti Imam Mujahid dan Imam Nakha’i. Ulama semasa yang menyokong pendapat ini adalah Shaykh Ahmad al-Khatib, Shaykh ‘Abd al- Rahman al-Sa‘di, Ibn Badran, Ahmad al-Husayni, Shaykh al-Muti‘I, Shaykh Muhammad Amin al-Shanqiti, Taqi al-Din al-Nabhani, Muhammad Baqir al- Sadr, Muhammad Makhluf, Hassan Ayyub dan Nasir Farid Wasil.

2. Ulama yang menyatakan matawang tidak terhad kepada emas dan perak

Antaranya adalah Imam Shaybani dari mazhab Hanafi; ulama mazhab Maliki seperti al-Hattab dan al-Wansharisi, sebahagian ulama Shafi’i dan sebahagian ulama Hanbali seperti Ibn Taymiyyah, Ibn Qayyim, ulama dari mazhab Zahiri seperti Ibn Hazm, golongan tabi’in seperti Laith ibn Sa’ad dan Al-Zuhri serta kebanyakan ulama semasa seperti Dr Yusuf al-Qaradawi, Muhammad Taqi Usmani, ‘Abd Allah Sulayman al-Mani’ dan juga Majma’ Fiqh Sedunia yang berpusat di Mekah.

Dua-dua kumpulan ulama’ ini mempunyai sandaran Syariah masing-masing.

Antaranya, hujah yang menyatakan zaman Nabi saw hanya ada dinar dan dirham. Namun pada masa yang sama, kaedah fiqh menyatakan selagi mana tidak ada dalil yang mengharam sesuatu perkara, maka ia adalah perkara yang boleh dibuat.

Secara tidak langsung bersetuju tiada larangan khusus yang menyatakan matawang selain emas dan perak adalah haram.

Memetik kata-kata Ibn Uthaymin, ‘Mazhab orang awam adalah mazhab pemerintahnya.’ Maka, dalam hal ini keputusan Majma’ Fiqh Sedunia yang menerima pendapat ulama dalam isu matawang tidak terhad emas dan perak telah diguna pakai secara meluas oleh semua negara umat Islam, maka wajiblah kita selaku orang awam mengikut ketetapan ini.

Keputusan Majma’ Fiqh pada 1986 ini juga telah diguna pakai oleh Majlis Shariah Accounting and Auditing Organisation for Islamic Financial Institutions (AAOIFI) pada tahun 2000 dan AAOIFI kini merupakan rujukan fatwa utama dalam urusan muamalat Islam hari ini.

Malah, kita pun berurusan dengan duit kertas secara meluas.

Maka, apabila duit kertas dapat menjadi matawang, maka ia mempunyai kesan riba. Apabila ada kesan riba, maka transaksi yang melibatkan matawang kertas perlu mengikut rukun dan syarat Bay’ Sarf.

Wallahu’alam.

About the author: Suzardi Maulan, seorang Islamic Financial Planner yang membantu individu untuk memulakan tabung persaraan — Klik sini untuk info lanjut

44 comments… add one
  • Zaini Jan 3, 2011

    Saya pernah berjenaka dengan ahli keluarga tentang wang kertas. Sa ya tanya pada mereka adakah wang kertas ini wang/duit?

    Mereka jawab ya.

    Saya cakap masakan mungkin, wang kertas ini hanyalah matawang. Mata kepada wang. Something used to represent the real money.

  • FairuZ Jan 16, 2011

    Saya kurang pasti tentang pendapat ulama moden tersebut. Ya, memang mereka membenarkan matawang lain digunakan selain emas dan perak, tetapi adakah ianya tidak disandarkan kepada emas? Mungkin mereka berpendapat boleh mengunakan matawang lain selain emas dan perak asalkan disandarkan dengan emas. Masalah sekarang, kertas sekarang langsung tidak disandarkan kepada emas. Apakah masih relevan dihalalkan penggunaan matawang kertas sekarang? Sudah tentu tidak bukan, kerana ianya boleh memusnahkan umat Islam. Apa jadi kalau tiba2 sistem yang ada sekarang tiba2 balik semula menggunakan emas dan perak? Apa jadi dengan kertas yang dalam simpanan umat Islam selama ini? Kalau ianya balik semual disandarkan dengan emas tak mengapalah, tetapi kalau terus bertukar kepada emas dan perak, maka hancurlah umat Islam yang menyimpan kertas… Maka, saya masih lagi berpegang kepada pendapat sesetengah ulama iaitu harus menukarkan wang kertas dengan emas dan perak secara ansuran…

    • sahir Feb 23, 2011

      saya juga sependapat dengan saudara fairuz…mazhab shafie’ membayar zakat fitrah dengan makanan asasi…malaysia ikut mazhab hanafi boleh bayar zakat fitrah dengan duit…itupun hukum QIAS. persoalannya boleh tak kita Qiaskan bab korban dengan Wang…? utk memudahkan terus kpd fakir miskin dan lebih mudah….
      NOTA: persoalan ini hanya dlm fikiran saya bukan mempersoalkan Imam hanafi… kerana Beliau salah sorg Imam Mazhab yg 4. mohon tunjuk ajar dari yg lain, tlg betulkan kalau saya tersilap dalam komen.

    • anuar safian Apr 9, 2012

      Ulama sedunia memberikan fatwa dalam keadaan realiti umat Islam hadapi sekarang. Bukan bermakna ulama menghalalkan penggunaan wang kertas tetapi mereka mengharuskan penggunaannya kerana itu sahaja wang yang dunia Islam ada dalam urusan pertukaran. Jika ada pihak yang berusaha untuk menjadikan dinar emas sebagai wang pertukaran secara meluas, tanggungjawab bukan diletakkan dibahu Ulama Fiqh tetapi dibahu pemerintah. Jika pemerintah Islam (dunia) mempunyai ‘kekuatan’ dalam melaksanakannya, saya percaya semua ulama akan bersetuju dengan usaha itu. Namun adakah mereka (kerajaan) mampu untuk laksanakannya? Kita kerap ‘salah tembak’ mengenai isu ini dengan menyalahkan Ulama sedunia di atas ijtihad mereka membantu masyarakat Muslim yang berada dalam dilema penggunaan wang kertas kerana itu sahaja medium yang mereka ada untuk melaksanakan jual dan beli. Seharusnya pihak lainlah dipersalahkan dan anda pasti tahu siapa dia!

  • pakdi Feb 26, 2011

    Berikut adalah ringkasan keputusan Majma Fiqh:

    The International Council of Fiqh Academy, which is an offshoot of the Organization of Islamic Conferences (OIC), organized its 3rd conference in Amman, Jordan from 8 – 13 Safar 1407 AH, which corresponds to 11 – 16 October 1986. Having reviewed the research papers that were presented to the Council regarding the Shari’ah laws on paper money resolved that paper money, it is considered a legal tender by the Shari’ah, with the full characteristics of value. The Shari’ah rules (related to riba, zakat, salam, etc.) that apply to gold and silver also apply to paper money.

    • Abu Bakar May 28, 2011

      Ada satu perkara yang tidak saudara jelaskan di dalam keputusan majlis fiqh mengenai keharusan menggunakan fiat money..

      Majlis Fiqh antarabangsa yang dianggotai ulama fiqh terhebat dari seluruh dunia secara sepakat membenarkan penggunaannya namun dengan syarat ia mestilah mengikuti displin dan syarat yang sama dengan hukum atas emas dan perak. Ini kerana ia tetap berfungsi sebagai medium of exchange dan masih boleh menjalankan fungsi-fungsi duit di zaman moden ini walalupun tidak sesempurna emas dan perak fizikal.

      Fahamilah, fatwa mestilah bersifat praktikal atau ‘jejak di atas muka bumi dan tidak terawang di angkasa’. Memang boleh bagi para ulama untuk menfatwakannya sebagai haram, namun apakah alternatif yang ada di hadapan mata di ketika ini. Kita juga mengetahui bahawa fatwa para ulama bukannya dinilai begitu berat oleh pemimpin politik negara-negara umat Islam sehingga dengan segera mereka akan memperkenalkan dinar emas. Justeru itu, atas dalil hajiat, umat Islam diberikan keringanan untuk bermuamalat dengan wang kertas fiat ini namun MESTILAH MENGIKUT DISPLIN emas dan perak.

      PERLU DIINGAT, MESTI MENGIKUT DISIPLIN EMAS & PERAK!

      http://www.zaharuddin.net/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=767

      • pakdi May 29, 2011

        Tuan,

        Sudah tertulis di atas:

        The Shari’ah rules (related to riba, zakat, salam, etc.) that apply to gold and silver also apply to paper money.

        • Abu Bakar May 30, 2011

          Majlis Fiqh antarabangsa yang dianggotai ulama fiqh terhebat dari seluruh dunia secara sepakat pada tahun 1986″ TIDAK MENGHALALKAN WANG KERTAS.

          Saya merujuk pada teks asal fatwa tersebut di mana saya menegaskan bahawa tiada ungkapan yang boleh diambil dari teks tersebut yang menghalalkan wang kertas (fiat) kerana bukan tujuan fatwa itu untuk menghalalkan wang kertas.

          Tujuan fatwa itu hanya menerangkan bahawa wang kertas berfungsi sebagai matawang (medium of exchange) dan memperakui hukum2 atas emas & perak digunapakai atas wang kertas (saya juga tidak memberikan pengulasan pada aspek ini di dalam fatwa tersebut). Adalah salah sekiranya fatwa ini digunakan utk menghalalkan wang kertas. Saya juga tidak mengatakan fatwa itu mengharamkan wang kertas kerana itu bukan tujuan fatwa itu.

          Wang fiat TIADA nilai pada asasnya, tetapi dalam realiti semasa, ia digunakan sebagai BAHAN PERANTARAAN PERTUKARAN dan diberi nilai kerana adanya pemerintah. Jika tiada pemerintah, secara automatik, hilanglah nilai yang ada pada duit kertas tersebut, seperti yang terjadi di Iraq..

          Teks asal : http://www.isra.my/fatwas/topics/general/others/item/364-paper-money-and-change-in-the-value-of-a-currency.html

          • pakdi May 30, 2011

            Maaf tuan. Kalau kita boleh guna duit kertas, maksudnya wang kertas itu halal. Keputusan inilah yang mendapatkan kita semua dapat gaji, komisyen, beli susu anak, beli nasi lemak dan seterusnya kerana fungsi wang kertas sebagai medium of exchange sama sahaja dengan wang berasaskan emas dan perak.

            Artikel ini tidak bertujuan menghalang tuan untuk berurusniaga guna medium of exchange yang lain. Pilihan di tangan tuan.

          • Abu Bakar May 31, 2011

            Saya tak pasti sama ada Saudara Pak Di buat-buat tak faham atau sememangnya tak faham akan keputusan fatwa tersebut..

            FATWA keharusan penggunaan fiat money hanya berlandaskan ‘hajiat tunnazzal manzilat ad-dharurat’,(IAITU KEPERLUAN YANG TINGGI YANG HAMPIR TERGOLONG DALAM KATEGORI TERDESAK)

            Kita diharuskan untuk menggunakannya kerana terdesak.. Disebutkan sekali lagi, keadaan terdesak/dharurat..

            Bila sebut dharurat, adakah kita boleh terus selesa berada di dalamnya tanpa ada ikhtiar untuk keluar daripanya?

            Islam juga membolehkan kita memakan BABI dalam keadaan dharurat.. Tapi adakah boleh kita makan sampai kenyang yang melampau?

          • anuar safian Apr 9, 2012

            Setuju dengan pandangan saudara abu bakar,… kepada yang bertegas untuk melaksanakan penggunaan dinar dan dirham sebagai matawang, itu terpulang kepada saudara. kemungkinan hanya saudara pakdi boleh berurusan dengan nya dimana-mana pusat membeli belah. Cuma perlu diingati jika hendak menggunakan wang dinar dan dirham pastikan jangan terlibat langsung dengan wang kertas. Penggunaan benda yang haram untuk membuat transaksi tidak halal. Dalam kes ini untuk mendapatkan dinar emas maka tidak boleh mengunakan wang kertas mungkin boleh pakdi boleh beli kambing dengan dinar dan jual semula kambing untuk mendapatkan dinar. Bagaimana pandangan saya, adakah benar?

  • Ammar May 15, 2011

    – Editorial Pakdi.net memadam komen ini kerana tuan yang budiman ini tidak mahu Pakdi membuat ulasan –

    Harap maklum.

  • Abu Bakar May 28, 2011

    FATWA keharusan penggunaan fiat money hanya berlandaskan ‘hajiat tunnazzal manzilat ad-dharurat’,(IAITU KEPERLUAN YANG TINGGI YANG HAMPIR TERGOLONG DALAM KATEGORI TERDESAK)

    Jadi, kalau saja2 melabur dalam saham BSKL, Forex, ASB or apa2 jenis yang sewaktu dengannya, adakah tergolong dalam kategori terdesak?

  • Abu Bakar May 29, 2011

    1) Benar firman Allah yang mengatakan ada orang yang dia hijab mata dan ada orang dia hijabkan hati mereka; orang yang Allah hijabkan mata dia langsung tak mahu “klik & baca”, orang yang Allah hijabkan hati dia baca tapi “tak mengerti”.

    2) Dua golongan di atas bernasib baik kerana masih berpeluang terima hidayah Allah, dia akan nampak bila Allah angkat hijab dari mata dan hati dia; yang celaka nasib di akhirat ialah golongan yang menolak kebenaran biarpun Allah sudah tunjukkan kebenaran kepada mereka, ia disebabkan mereka ini takut susah dan kehilangan bahagian di dunia, wallahu’alam.

    3) Sebelum menerangkan fatwa di atas suka saya mahu mengajak tuan-tuan supaya bertaqwa kepada Allah dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan semua larangan-Nya; ketahuilah bahawa Allah akan menghitung seluruh amalan kita dari sekecil zarrah di Yaumil Hisab nanti; yakinlah bahawa syurga Allah itu adalah sebaik-baik tempat dan neraka Allah itu seburuk-buruk tempat naudzubillah.

    Penerangan Ringkas:

    1) Baca betul-betul fatwa tersebut, ulama tidak mengambil wang fiat itu sebagai “wang fiat”, ini kerana wang fiat itu sudah disepakati disepakati haramnya (jika tidak tak perlulah mereka bersidang bincangkan hal tersebut)

    2) Bagi mengharuskan penggunaan “wang fiat” ini, mereka mengambil ia BUKAN sebagai “wang fiat” tetapi sebagai “wang yang punya ciri-ciri barang pertukaran” yang “mesti digunakan sepertimana menggunakan emas dan perak”

    3) Dengan ini,

    a) Status “wang fiat” itu adalah kekal haram-nya;

    b) Keringanan penggunaan “wang fiat yang haram” ini tertakluk pada keadaan semasa (dharurah) dan pada kaedah penggunaan yang dibenarkan;

    c) WAJIB ke atas setiap individu muslim untuk berusaha keluar dari keadaan dharurah ini, bukannya guna “wang fiat yang haram” itu sepertinya ia halal sampai hari kiamat.

    Wallahu’alam, semoga Allah merahmati hamba-Nya yang taat dan melaknat serta menyiksa hamba-Nya yang derhaka.

  • pakdi May 29, 2011

    Tuan,

    Saya ok kalau matawang kembali berasaskan emas, perak dan komoditi ribawi yang lain. Sila baca bermula dari artikel berikut:

    http://www.pakdi.net/apa-yang-anda-mesti-tahu-pasal-riba-sebagai-musuh-ekonomi-kita-semua/

    Cuma saya tidak memilih aliran yang terus mengharamkan duit kertas dalam situasi semasa.

    • Abu Bakar May 30, 2011

      Ya, betul tu, saya juga tidak bersetuju untuk terus mengharamkan duit kertas..

      TAPI, harus diingat, kita tidak seharusnya SELESA dengan keadaan fatwa yang mengharuskan penggunaan duit kertas ini..

      Kita harus faham & cuba sedaya upaya untuk meminimumkan penggunaan duit kertas dan cuba keluar daripada sistem yang ada sekarang..

      Selain itu, kita mesti tahu keburukan wang fiat dan dedahkan kepada awam, bukannya terus-terusan menyokong sistem ini..

      Duit kertas yang kita simpan haruslah di tukarkan ke dalam bentuk asset sama ada tanah, rumah, emas atau apa2 sahaja.. Kita seharusnya menyedarkan orang ramai akan keburukan menggunakan duit kertas..

      Kita juga harus faham bagaimana duit kertas itu dicipta.. dengan menyimpan duit kertas yang banyak di dalam bank, ianya hanya menggalakkan industri riba’ dan seolah-olah menyatakan bahawa kita menyokong sistem yang ada sekarang..

      Kita boleh menyimpan di dalam bank, tapi haruslah di dalam kuantiti yang berpada-pada.

      • pakdi May 30, 2011

        Itu pilihan tuan. Saya hormati.

        • Abu Bakar May 31, 2011

          Ini bukan masalah pilihan masing2 wahai saudaraku Pak Di..

          Semua umat Islam yang wajib menyedarkan saudara sesama Islam tentang keburukan sistem yang sekarang, bukannya menggalakkan penggunaan sistem yang ada ini..

          Menjadi tanggungjwab kita semua termasuk Saudara Pak Di untuk menyebarkan maklumat ini..

          Sumbangan Saudara Pak Di dalam menyebarkan tentang keburukan sistem yang ada ini sangat-sangat diperlukan..

          Sebagai penulis blog & buku, Saudara Pak Di sudah tentu mempunyai pengaruh yang tersendiri.. Oleh itu, Saudara Pak Di tidak seharusnya memandang remeh dalam hal ini..

          Perlu diingat, Saudara Pak Di juga mempunyai tanggungjawab yang besar dalam hal ini..

  • pakdi May 31, 2011

    Tuan (Puan?) Abu Bakar,

    1. Saya ada emel tuan. Malangnya tuan beri emel yang tidak wujud. Saya kecewa. Abu Bakar merupakan sahabat Nabi saw yang bergelar as-Siddiq. Barangkali nama tuan pun bukan Abu Bakar.

    2. Tuan tidak baca betul-betul artikel saya ini. Sila baca perenggan 4-7 dan tuan akan dapati penggunaan Qiyas dan bukannya pendekatan maslahah / dharurat dalam situasi ini. Tuan dapat rujuk keputusan-keputusan fatwa AAOIFI yang menyebut penggunaan qiyas ini. Tidak wujud situasi dharurat makan babi dalam hal ini.

    3. Penerangan lebih terkini sudah ditulis di artikel-artikel berikut http://www.majalahniaga.com/author/pakdi

    Harap maklum.

    • kelisa May 31, 2011

      Orang macam tu pun ada. Cakap bukan main hebat tapi tak berani letak email sendiri.

      • anuar safian Apr 9, 2012

        Kepada saudara-saudara jika saudara benar telah beriktikad bahawa wang ini haram digunakan maka mulai dari keputusan tuan itu maka tuan sudah seharusnya tidak boleh menggunakan wang sedia ada sebagai medium pertukaran. 🙂 Saudara Abu Bakar dari kenyataannya tidaklah menyokong penggunaan wang kertas sebagai medium pertukaran tetapi dengan masalah yang dihadapi oleh umat Islam kini untuk berurusan maka ulama fiqh antarabangsa terpaksa memutuskan apakah jalan yang ada untuk memudahkan umat islam dunia berurusan dalam hidup seharian. Tanggungjawab untuk melaksanakan dinar emas adalah dibawah tanggungjawab pemerintah kerana mereka yang ada kuasa untuk istihar penggunaan matawang. Saya percaya jika satu masa pihak berwajib telah berusaha melaksanakannya secara menyeluruh tanpa ada kemudaratan yang besar kepada umat sudah pasti Para ulama fiqh akan mengeluarkan fatwa agar dihentikan penggunaan wang kertas dan kekal dengan penggunaan dinar emas dan dirham perak. Saya juga impikan perkara itu. TETAPI… bagaimana dengan realiti kini? Anda dan beberapa rakan anda yang menyokong melaksanakan dinar emas sebagai medium pertukaran adalah amat saya alukan. Namun jika boleh anda perlu merangka didalam blog ini bagaimana ulama dan pemerintah boleh melaksanakannya. Kepada kelisa, cakap bukan main hebat itu pasti akan ditujukan kepada pemilikk blog ini dan anda jika anda gagal membuat blueprint untuk menlaksanakan dan menguatkuasakan dinar emas dengan ‘sempurna’ dan jayanya di Malaysia mahupun diseluruh benua Islam.
        😉

  • ar-rumi Nov 3, 2011

    Assalamu’alaikum,

    Tuan rumah, saya ragu tentang fatwa yang dikeluarkan pada tahun 1986 tersebut. Kenapa saya kata begitu?

    – Kenapa pada tahun 1986 baru ulama dunia nak berbincang dan mengeluarkan fatwa tentang duit kertas/ fiat money sedangkan pada tahun 1971, 1945 dan sebelumnya telah terjadi peristiwa yang sangat besar yang melibatkan wang fiat. Mengapa ulama hanya berbincang selepas belasan tahun atau puluhan tahun peristiwa tersebut terjadi?

    – Sepanjang bacaan saya yang terhad, keputusan dari Resolusi 1986 tersebut tentang wang fiat adalah bersandar kepada kajian yang dibuat dijalankan oleh Ibn Mani’ mengenai wang. Banyak perkara tentang wang kertas tidak disebutkan oleh beliau dan tidak pula dibincangkan oleh ulama yang bersidang pada tahun 1986. Mana pergi Fractional Reserve Banking dalam kajian tersebut? Banyak lagi fakta wang fiat yang tidak dibincangkan. Betulkan saya jika salah.

    Di sini saya tidak mempertikaikan keilmuan para ulama Islam tetapi saya mempertikaikan fakta yang diberikan kepada ulama sebelum mereka mengeluarkan fatwa, adakah mereka benar-benar telah mendapat fakta yang secukupnya atau tidak. Ulama mengeluarkan fatwa berdasarkan fakta-fakta yang ada, bukan mengagak-agak sahaja. Sekiranya mereka telah mendapat fakta yang cukup maka saya cenderung bahawa saya yang bersalah. Tetapi sekiranya tidak?

    Kata sesetengah orang dalam mengibaratkan hal ini. Seperti dua orang buta yang disuruh menggambarkan seekor gajah. Seorang hanya memegang kakinya lalu berfatwa bahawa gajah itu seperti tiang. Manakala seorang lagi hanya memegang belalai gajah dan berfatwa bahawa gajah itu seperti ular. Mereka berkata-kata sebelum melihat secara keseluruhan apakah seekor gajah itu.

    Mohon komen dari tuan tentang perkara ini.

  • Salam,
    apa yg saya faham tentang harus ialah wang fiat diqiyaskan dgn emas dan perak disebabkan persamaan kekuatan kuasa beli. jadi wajib ikut berdasarkan kemampuan wang fiat ini biarpun riba. disebabkan dharurat.
    contoh, takkan nak beli susu anak dgn perak dirham? orang tak dapat terima lagi pemikiran ini.

    Namun,
    apa yg saya faham tentang dharurat, ialah, kita dalam dharurat selagi berada dalam wang fiat riba’ yg akan akan semakin susut nilai, wajib tukarkan kepada matawang emas dan perak secepat mungkin dan selagi terdaya,

    so “wang fiat riba yg susut nilai ini tidak terpakai utk diqiaskan dgn pertukaran secara pertangguhan emas dgn emas”

    di sebabkan kelemahan kiasan persamaan bagi nilai emas dan nilai wang fiat itu sendiri adalah dari segi masa. (asal ususl inflasi, semakin lama hasil wang fiat dicetak beredar semakin inflasi =juga kesan Fractional Reserve Banking)

    nilai pertukaran dinar emas dengan barang emas sama sahaja nilai dari segi kekuatan masa.

    kesimpulannya kiasan untk emas dan perak dgn wang fiat ini tidak sama dari segi masa, Betul atau tidak? harap tuan dapat beri pendapat.

  • Pakdi Nov 29, 2011

    Tidak betul kerana ‘illah bagi qiyas yang digunakan bukan begitu.

  • Ismail Mar 19, 2012

    Salam Pakdi,
    Untuk memahami riba, kita harus memahami mekanisme sistem kewangan yang berpaksikan kpd sistem bank pusat. Setiap sen yang dikeluarkan oleh bank pusat adalah pinjaman dan setiap pinjaman itu ada OPR yg dikenakan kpd bank-bank komersial. Bank komersial pula mengenakan caj BLR ++. Oleh itu, sistem yg ada adalah sistem riba 100%. Pengamal riba terbesar ialah kerajaan Malaysia melalui BNM. BNM juga adalah forex trader terbesar di Malaysia. Dan, penggunaan dinar emas dan dirham perak tidak akan boleh menghapuskan riba. Oleh yang demikian, perbankan islam tidak pernah halal, dimana fatwa yang digunapakai untuk menghalalkannya adalah pendapat minoriti ulama dunia. Seharusnya, cendekiawan Islam mencari jalan untuk merombak sistem kewangan kredit yang berasaskan riba ini, dan bukan mengarang aqad pinjaman yang hanya wujud atas kertas sahaja. Ini satu penipuan! Peminjam datang ke bank untuk meminjam, bukan untuk berjual-beli. Umat tidak boleh ditipu lagi.

    • Pakdi Mar 25, 2012

      Riba dapat wujud sama ada ada bank atau tidak ada bank. Tiada bank pusat atau ada bank pusat. Kita perlu faham Quran dan Sunnah untuk memahami riba dan bukan sebaliknya.

      • Ismail Mar 25, 2012

        Kehidupan manusia dibelit oleh sistem kewangan yang berasaskan riba. Dan sistem ini diwujudkan dan ditadbirkan pemerintah. Setiap sen ada riba didalamnya. Kesannya adalah penindasan terhadap ekonomi sejagat. Apakah tanpa kitab manusia tidak akan dapat mengenal kezaliman? Kita tak perlu hidup berpaksikan fatwa untuk dapat membezakan antara yang benar dengan yang batil.

    • anuar safian Apr 9, 2012

      Tanggungjawab untuk melaksanakan dinar emas adalah dibawah tanggungjawab pemerintah kerana mereka yang ada kuasa untuk istihar penggunaan matawang. Saya percaya jika satu masa pihak berwajib telah berusaha melaksanakannya secara menyeluruh tanpa ada kemudaratan yang besar kepada umat sudah pasti Para ulama fiqh akan mengeluarkan fatwa agar dihentikan penggunaan wang kertas dan kekal dengan penggunaan dinar emas dan dirham perak. Saya juga impikan perkara itu. TETAPI… bagaimana dengan realiti kini? Anda dan beberapa rakan anda yang menyokong melaksanakan dinar emas sebagai medium pertukaran adalah amat saya alukan. Namun jika boleh anda perlu merangka didalam blog ini bagaimana ulama dan pemerintah boleh melaksanakannya. Sering kita berhujah hebat mengharamkan atas segala ijtihad dalam menyelesaikan masalah ummah. Namun kepada yang membangkangnya adakah anda menyediakan blueprint untuk menlaksanakan dan menguatkuasakan dinar emas dengan ‘sempurna’ dan jayanya di Malaysia mahupun diseluruh benua Islam. Jika ada kami akan menyokong anda dengan sepenuh jiwa kami dan sudah pasti ulama sedunia (yang anda tuduh menghalalkan wang kertas) akan mengeluar semula fatwa agar mengharamkan wang kertas dan memerintahkan penggunaan dinar. Sedarilah ulama sedunia tidak memberikan fatwa untuk individu islam sahaja tetapi untuk kemashlahatan Umat Islam sedunia. Bolehkah, Saya manusia yang jahil ini menunggu tindakan anda semua. anuarsafian75@gmail.com.

    • abewa Aug 23, 2013

      kalai diambil pandangan pertama tiada riba dalam amalan BNM itu,sebab wang kertas bukan dalam item ribawi. dlm hadis ada 6 item ribawi yg jelas,kalau dulu saya setuju wang kertas termasuk dlm item rabawi tetapi slps ianya tidak disandarkan kpd emas dan perak utk nak kiaskan wang kertasn dengan emas dan perak kurang tepat.

  • Pakdi Mar 25, 2012

    “Inilah kitab (al-Quran) yang tiada keraguan padanya, petunjuk bagi orang yang bertaqwa.” – al-Baqarah: 2.

    • Ismail Mar 25, 2012

      Kitab yang dimaksudkan itu adalah tidak berhuruf, yang diterbitkan didalam hati.

      • Pakdi Mar 25, 2012

        Terpulang kepada tuan untuk menerima atau menolak apa yang saya tulis.

        Terima kasih kerana memberikan komentar.

        • Ismail Mar 25, 2012

          Terimakasih kembali.

          Sememangnya pilihan hati itu rahmat Ilahi tetapi manusia telah menyerahkannya kepada pemuka-pemuka ugama.

  • abewa Aug 23, 2013

    salam…saya tertarik dgn atikel ini,,,,saya rasa amat perlu bagi sarjana ekonomi islam membuat kajian baru tentang wang kertas ini.adakah masih praktikal utk dikiaskan dgn emas dan perak?memandangkan banyak perbezaan dan amat ketara di antara keduanya..kalau sblm ini saya berpandangan kias tersebut praktikal sebab wang kertas di sandarakan kpd emas dan perak tetapi selepas 1971 nilai wang kertas tidak lagi disandarkan kpd emas dan perak…jadi hukum pun sepatutnya berubah…dan sekiranya wang kertas tidak menepati matawang syarie pasti elemen riba dalam perbankan konvesional sedia ada mungkin berubah…

  • Lamin Nov 4, 2013

    Saya keliru dengan pendapat yg mengatakan hanya wang kertas yg akan menghasilkan riba, sedangkan pengharaman riba telah wujud sebelum wang kertas diperkenalkan iaitu dizaman dinar dan dirham digunakan. persoalan untuk menentukan matawang yg islamik perlu mengkaji fakta2 zaman silam juga, apakah benar dizaman matawang emas tiadanya inflasi? apakah benar nilai emas tidak flactuate? persoalan yg paling susah dijawab adalah adakah simpanan emas bumi mencukupi utk dijadikan wata wang lebih2 lagi dikala perkembangan ekonomi yg pesat dan kompleks masa kini? apakah cukup islamik bila kita menghancurkan gunung dan ganang hanya utk dijadikan medium of exchange?

    • anon Jan 6, 2014

      Salam tuan…..x percaya kepada hadis nabi berkenaan emas…….siapakah yang paling dekat dengan allah kalau bukan rasulnya……ikutlah al quran dan hadis insyaallah kita umat islam akan di berkati…..

  • man Oct 4, 2014

    Salam Pakdi dan semua.

    Secara pribadi, apa pandangan tuan, adakah wang kertas itu tidak disandarkan kepada emas? adakah wang kertas itu emas?

    Kalau wang kertas itu bukan emas dan tidak disandarkan kepada emas, bolehkah saya katakan bahawa wang kertas itu sama seperti barangan lain seperti beras, gandum, barli dll?

    kalau wang kertas itu sama seperti komuditi yang lain (selain emas), bolehkah saya gunakan wang kertas itu untuk ditukarkan dengan emas secara bertangguh, tanpa serah-terima pada waktu yang sama?

    Harap jawapan dari tuan.

    Jazakallah.

  • Arif Jan 11, 2017

    Kawan saya ada membeli matawang dinar sekitar tahun 1991 .. dengan 4keping sahaja .harga masa itu hanya beberapa ribu sahaja .sehingga kenaikan matawang tersebut ..kawan saya menjadi kaya keuntungan mencecah jutaan ringgit ..apakah hukumnya ? Adakah haram ?

Leave a Comment