Apa Itu Goods & Services Tax (GST) ?

Artikel ini diambil dari sebuah laman blog – oskortos dengan keizinan penulis asal.

Semoga dapat menjawab persoalan para pembaca yang budiman yang mahu tahu apa itu GST. Sebarang persoalan, untuk mendapat respons yang lebih cepat sila terus ajukan kepada penulis asal ya.

Jika pembaca lain ada nak menyumbang artikel tambahan pun dialu-alukan.

GST

Oleh: Norman 

Dengar saja tentang GST perkara pertama yang akan terlintas di kepala kita sudah pastilah tentang kenaikan harga barang disebabkan cukai yang dikenakan kerajaan. Memandangkan pada PRU13, BN kekal dipilih sebagai kerajaan pelaksanaan GST mungkin akan terjadi dalam tempoh masa setahun atau dua tahun daripada sekarang. Walaubagaimanapun sebagai rakyat yang matang kita haruslah memahami sesuatu isu tersebut sebelum kita membangkang apa sahaja dasar yang dibawa kerajaan.

Setelah menerima maklumbalas daripada laman media sosial Twitter dan FB saya simpulkan ramai yang sebenarnya tidak faham tentang apa itu sebenarnya GST, bagaimana GST dilaksanakan dan juga kesan GST terhadap harga barang dan perkhidmatan. Saya tidak menyalahkan kawan-kawan semua kerana kerajaan juga tersilap langkah apabila penerangan tentang GST tidak dibuat secara menyeluruh malah peluang menerangkan GST melalui media perdana seperti suratkhabar, tv & radio disia-siakan kerajaan apabila ia hanya digunakan untuk menghentam pembangkang, menabur fitnah dan terbaru membangkitkan semangat perkauman. Sebelum membaca artikel ini saya minta kawan-kawan tinggalkan politik partisan, buka mata dan hati supaya kita faham apa itu sebenarnya GST.

CUKAI DI MALAYSIA

Terdapat dua jenis cukai utama yang dikenakan kepada rakyat Malaysia yang pertama cukai pendapatan (income tax) dan yang kedua cukai penggunaan (consumption tax). Cukai pendapatan adalah cukai yang dikenakan keatas segala pendapatan termasuk gaji, bonus, hadiah, komisen, dividen dan sebagainya. Manakala cukai penggunaan dikenakan keatas barangan yang dibeli atau perkhidmatan yang kita gunakan. GST terletak dibawah kategori cukai penggunaan (consumption tax).

APA ITU GST DAN SST?

GST adalah ‘Goods and Services Tax’ atau cukai barangan dan perkhidmatan. Selama ini kita rakyat Malaysia membayar SST iaitu ‘Sales tax and Service tax’ atau cukai jualan dan cukai perkhidmatan. SST kebiasaannya dikenakan ke atas bil telekomunikasi, internet, ASTRO, tiket wayang, tiket parking, barangan di supermarket, KFC, McD, Pizza pada kadar 6% untuk cukai perkhidmatan (service tax) dan 10% untuk cukai jualan (sales tax). Anda boleh merujuk bil atau resit setiap kali anda membuat bayaran bil telefon, ASTRO, selepas membeli belah di Tesco, Jusco, Giant dan sebagainya semuanya ada tertera jumlah dan peratusan SST yang dibayar.

 

GST yang dicadangkan kerajaan Malaysia pada tahun 2009 adalah pada kadar 4% menjadikannya lebih rendah daripada SST pada kadar 6%-10%. Jadi apa bezanya GST dan SST? Pelaksanaan GST merangkumi segala jenis barangan dan perkhidmatan yang ada di Malaysia termasuk barangan yang diimport mahupun yang dibuat dibuat di Malaysia. GST akan mengenakan cukai pada setiap lapisan peringkat bekalan barangan dan perkhidmatan contohnya dari pengilang (manufacturer), pemborong (wholesaler), peruncit/kedai (retailer) hinggalah kepada pengguna (end-customer). Cukai GST ini akan dikutip setiap kali transaksi berlaku dan penjual akan mengutip cukai daripada pembeli mengikut rantaian bekalan tadi. Walaubagaimanapun 4% itu adalah kadar tetap dan tiada cukai berganda (multiple taxes). SST pula kebiasaannya dikenakan kepada pelanggan yang membeli barangan daripada kedai/peruncit dan terdedah kepada cukai berganda. Pelaksanaan SST juga tidak menyeluruh menjadikan ia tidak saksama.

PELAKSANAAN GST

Idea melaksanakan GST ini mula dibincangkan pada tahun 2007 dan pada mulanya dijadualkan untuk dilaksana pada tahun 2009 kemudiannya ditangguh atas sebab pilihanraya dan juga atas sebab kurangnya pemahaman tentang GST dikalangan rakyat Malaysia. Kemudiannya rang undang-undang GST dibaca diparlimen buat kali pertama pada tahun 2009 dan dijadualkan dibaca untuk kali kedua pada 2010 namun ia ditangguhkan juga atas sebab-sebab yang sama.

Anda boleh merujuk keratan berita dari Berita Harian tentang jadual bacaan rang undang-undang GST di sini:

Pelaksanaan GST Ditangguh

GST yang dicadangkan kerajaan adalah pada kadar rata 4% untuk SETIAP barangan dan perkhidmatan WALAUBAGAIMANAPUN kerajaan akan mengecualikan GST ke atas barangan seperti makanan asas beras, gula, tepung, pengangkutan awam seperti tiket bas, komuter, LRT dan juga barangan seperti ubat-ubatan dan sebagainya. Dengan pengecualian ini kesan kenaikan harga ke atas barangan dan perkhidmatan asas adalah minima (atau tiada). Perkara ini ada dinyatakan di laman web Kastam DiRaja Malaysia tentang GST:

KEPERLUAN MELAKSANAKAN GST

GST perlu dilaksanakan untuk meluaskan kadar kenaan cukai kepada semua individu dan perniagaan di Malaysia lalu menambah pendapatan kerajaan secara tidak langsung. GST juga akan menutup kelemahan pengurusan cukai SST seperti cukai berganda, lari daripada cukai (tax evasion) dan sebagainya. Untuk pengetahuan kawan-kawan daripada jumlah penduduk (populasi) seramai 28 juta di Malaysia kurang daripada 10% membayar cukai pendapatan manakala daripada keseluruhan tenaga buruh (workforce) seramai 11 juta di Malaysia peratusan yang membayar cukai pendapatan (income tax) adalah lebih kurang 25%. Rujuk taksiran pembayar cukai bermastautin daripada perangkaan tahunan negara:

 

Bermakna mereka yang membayar cukai pendapatan adalah sedikit jika dibandingkan dengan mereka yang menerima manfaat daripada kerajaan seperti BR1M, BB1M dan segala bentuk jenis subsidi yang lain. GST akan menjadikan setiap lapisan masyarakat sama ada miskin, sederhana atau kaya membayar cukai untuk menyumbang kepada pendapatan kerajaan.

GST TIDAK ADIL KEPADA ORANG MISKIN?

GST nampak tidak adil kepada mereka yang berpendapatan rendah kerana mereka terpaksa membayar cukai pada kadar yang sama seperti mereka yang berpendapatan tinggi. Oleh sebab itu kerajaan disamping melaksanakan GST perlu memperkenalkan pakej atau program seperti bayaran tunai atau rebat kepada mereka yang berpendapatan rendah. Program sekarang seperti BR1M boleh dijadikan contoh tetapi pelaksanaannya perlulah teliti dan lebih sistematik agar bayaran tunai untuk menangani kos GST tidak tiris dan terdedah kepada penyelewengan (contohnya: orang yang tidak layak juga terima BR1M).

Konsep cukai penggunaan (consumption tax) seperti GST adalah semakin banyak anda membeli barang atau menggunakan perkhidmatan semakin banyak cukai yang dibayar. Bermakna anda boleh mengawal perbelanjaan anda secara berhemah dan berjimat. Mereka yang berpendapatan tinggi akan membayar cukai lebih tinggi apabila mereka berbelanja lebih berbanding mereka yang berpendapatan rendah hanya akan berbelanja mengikut kemampuan mereka. Program bantuan tunai daripada kerajaan akan mengurang kesan GST kepada mereka yang berpendapatan rendah.

KESAN GST

GST jika dilaksanakan seperti di negara lain contohnya Singapura, apabila GST dilaksanakan kadar cukai pendapatan (income tax) akan dikurangkan secara berperingkat. Ini akan memberi kesan positif kepada pembayar cukai pendapatan di mana mereka akan ada lebih pendapatan boleh guna (disposable income) untuk dibelanja atau disimpan. Walaubagaimanapun kerajaan Malaysia masih belum bercadang untuk mengurangkan kadar cukai pendapatan, mungkin ia akan dimaklumkan kemudian hari. GST juga secara tidak langsung akan menggalakkan rakyat menyimpan untuk pelaburan dan berbelanja secara berhemah dan jika perlu sahaja.

Mengenai kerisauan dikalangan kita bahawa GST akan meningkatkan harga barangan, memang ia tak dapat dinafikan yang ada sesetengah barangan akan naik harga TETAPI ada juga barangan yang akan turun harga setelah kadar GST 4% ini dilaksanakan kerana sebelum ini SST 6-10% dikenakan maka ada penguranagan kadar cukai disitu. Harga KFC, tiket wayang, bil telco akan berkurang sedikit manakala barangan yang tidak dikenakan cukai SST sebelum ini seperti barangan elektrik, komputer dan sebagainya akan meningkat sedikit. Kita perlu perbetulkan pemahaman dan salahfaham mengenai konsep GST sebelum menganggap ia semata-mata akan menaikkan harga barang.

Kerajaan juga akan membentuk jawatan kuasa yang memantau serta mengawal kadar kenaikan harga barang agar kenaikan harga barang tidak mendadak dan peniaga tidak akan mengutip untung berlebihan:

SALAH FAHAM KEBELAKANGAN INI

Kebelakangan ini tersebar tentang ‘GST’ telah dilaksanakan melalui penyebaran gambar ini:

GST yang dimaksudkan diatas adalah ‘government service tax‘ pada kadar 6% dan bukannya Goods and Services Tax pada kadar 4% yang dicadangkan. Sepatutnya Tesco Extra menulisnya sebagai SST atau Service Tax dan bukannya GST untuk mengelakkan kekeliruan seperti diatas. GST 4% akan menggantikan cukai perkhdimatan 6% ini.Cukai perkhidmatan diatas sebelum 2011 adalah pada kadar 5% kemudiannya dinaikkan kepada 6% berkuatkuasa 1 Januari 2011.

Rujuk: Info untuk umum – Cukai Perkhidmatan

PENDAPAT PERIBADI

Di atas saya telah menerangkan konsep, pelaksanaan dan kesan GST kepada kita semua. Jika anda bertanya kepada saya secara peribadi, saya menyokong pelaksanaan GST ini dengan syarat kerajaan meningkatkan kecekapan pengurusan jabatan-jabatan yang terlibat, pemantauan teliti untuk mengelakkan pengguna ditekan atau ditipu peniaga dan penerangan yang lebih jelas kepada rakyat keseluruhannya. Kerajaan juga perlu memperkenalkan pakej atau program yang lebih mampan untuk menangani kesan GST kepada golongan berpendapatan rendah, miskin dan miskin tegar. Pelaksanaan GST tidak boleh dilaksanakan dengan terburu-buru dan perlu diadakan tempoh percubaan (trial period) sepertimana ia dijalankan di negara lain. Disamping itu kerajaan juga sepatutnya menurunkan cukai pendapatan dan juga meningkatkan pendapatan seisi rumah untuk menangani kesan langsung daripada GST.

KESIMPULAN

Saya seorang individu yang pro-Pakatan Rakyat sebenarnya berkongsi kerisauan dengan kawan-kawan tentang cara kerajaan membelanjakan wang cukai yang dikutip. Lihat sahaja berbillion ringgit bocor, tiris dan dibazirkan setiap tahun seperti mana yang digambarkan didalam laporan ketua audit negara. Ini sahaja kerisauan kita bukan? GST adalah dasar yang baik tetapi bolehkah kerajaan dibawah BN membelanjakan wang kita dengan baik dan adakah rakyat akan mendapat faedah ke atas cukai yang dibayar nanti?

Didalam tempoh 5 tahun ini suka atau tidak GST tetap akan dilaksanakan. Bezanya kita sebagai rakyat perlulah memahami konsep GST itu sebelum kita membangkang membuta tuli tanpa fakta dan asas. Nak jadi pembangkang jadi pembangkang yang bijak, mahu jadi macai jadi macai yang cerdik. Harga barang naik atau mahal bukan disebabkan cukai, ia disebabkan monopoli dimana bekalan atau supply barangan dipegang oleh orang-orang tertentu sahaja. Ini yang patut kita tentang dan bangkang. Beras dan gula semuanya dipegang orang yang sama. Jadi mari sama-sama kita tolak monopoli dan favoritisme oleh kerajaan kepada tokey-tokey tertentu. Buka pasaran untuk persaingan sihat supaya akhirnya kita berada dalam situasi menang-menang. Rakyat untung, peniaga untung.

Tambahan: Sesetengah restoran atau perkhidmatan mengenakan service charge 10% yang mana kutipan ini tidak ada kena mengena dengan kerajaan. Jika GST dilaksanakan service charge ini mungkin kekal. Ada beza service charge dan service TAX.

p/s:

1. Dah habis baca artikel saya sebarkan pada kawan-kawan di Facebook, di pejabat, kepada keluarga dirumah.

2. Jangan merungut sangat, siapa suruh undi BN? :P

3. Sebarang soalan boleh diajukan di ruangan komen atau di Twitter saya.

4. Bacaan lanjut tentang GST oleh Kastam: http://gst.customs.gov.my/ms/Pages/default.aspx

5. Bacaan rang undang-undang GST jika anda rajin membaca:  http://gst.customs.gov.my/ms/rg/SiteAssets/gst_bill/gst%20act%20bill.pdf

Disclaimer: Artikel ini bukan ditulis untuk menyokong kerajaan. Ia hanya semata-mata untuk menerangkan beza SST dan GST dan juga pemahaman secara dasar tentang GST. 

About the author: Pakdi.net adalah blog milik Suzardi Maulan, yang juga dikenali sebagai Pakdi. Klik sini untuk profil lanjut.

48 comments… add one

  • Tokan Corner Isk May 10, 2013

    hehe diaorang sume mana suka baca sangat Pak Di … depa suka share benda yang sedap halwa telinga dan halwa mulut sahaja tanpa buat pengesahan … last last jadi viral … then kena “TROLL”..kena kencing hidup-hidup.. huhu

  • yue May 10, 2013

    maaf pakdi . kalau minyak petrol . roti tu ? ia dari golongan cukai apa ? adakah harga naik disebabkan cukai GST dilaksanakan ?

    • Norman May 11, 2013

      barang-barang kawalan macam petrol yang terima subsidi dikecualikan daripada dikenakan GST. yang sekarang pun tak kena SST.

      kalau roti dikenakan SST 6%, cukai jualan. lepas GST dilaksana cukai turun jadi 4%, mungkin harga roti turun sikit.

  • hadi May 11, 2013

    dasar gst cantik tp agen pelaksana tu kena perkemas sikit..lhdn lebih efektif berbanding kastam..kurang yakin dgn kastam ..heee sori

    • Norman May 11, 2013

      sebenarnya agensi terlibat macam Kastam dah bersedia untuk GST sejak 2009. cumanya kerajaan tak terangkan betul-betul GST pada rakyat. betul cakap saudara kena perkemaskan agensi terlibat dulu.

  • SUe May 11, 2013

    Part cadangan menurunkan cukai pendapatan tu saya setuju sangat333..! Tak pun naikkan pelepasan cukai untuk anak-anak. :)

    • Norman May 11, 2013

      macam di Singapore memang bila GST dilaksana, kadar cukai pendapatan diturunkan sekali. bila kadar GST dinaikkan je income tax rate dikurangkan. maknanya kita pembayar cukai bebas nak menyimpan atau berbelanja dengan duit lebihan daripada cukai pendapatan yang turun.

      yang saya risau dalam akta GST, kerajaan tak cakap nak turunkan income tax rate sekali. mungkin belum dicadangkan lagi.

  • Lantoi May 11, 2013

    Salam semua kalau gst ni dilaksanakan bagi spread cukai lebih luas dan adil maka kita perlu ikut model di Singapura . Kerana gov mereka dah perkenalkan gst sejak 80an lagi. Dan mereka dah turunkan direct tax (lhdn punya cukailah kalau kt negara kita) dari 40% hingga skrg jadi 20%. (Kalau tak silap) Maka bn kenalah juga turunkan income tax. Jika gst 6% income tax pun kenalah turun 6% baru adil dan perbelanjaan boleh guna bagi pembayar cukai akan bertambah dan juga mana yng tak mau belanja tu bolehlah savings duit tu….. ini gomen nak impose itu dan ini tapi bab relief buat senyap beb…. pngkah membawa senang ke parah ni ….. lu pk sendirilah beb……

    • Norman May 11, 2013

      betul tu saudara, model GST di Singapore boleh jadi contoh. kali pertama GST dilaksanakan di Singapore ada tempoh percubaan beberapa tahun. pada masa yang sama cukai pendapatan turun. tapi kerajaan tak sebut pasal nak turunkan cukai pendapatan buat masa ni, itu menjadi concern saya juga.

  • bizzkoot May 12, 2013

    satu je pelik, xhabis2 nk amik duit rakyat.. tapi bila mana rakyat mintak ketelusan dlm cara mereka jalan kan sistem mereka, semua dok diam kan diri.. tetapi contoh yg baik, adalah mcm kerajaan Selangor.. xpyh pown cukai2 apa bagai ni.. tp keuntungan mereka masih naik..

    Itu baru betul cara menjaga ekonomi.. bkn jenis kikis, tapi aliran duit tu, haram kita tak tahu.. kalau ia menguntungkan negara, tak de masalah.. problem nya, yg depa amik skg ni pown, defisit makin meningkat..

    http://econsmalaysia.blogspot.com/p/faq-on-malaysian-government-debt.html

    mmg xberfikiran waras lah mereka yg menyatakan perlaksanaan cukai ini lebih penting dari cara kerajaan menjalankan urusan ekonomi..

    Pengurusan yg baik = Keuntungan Berganda
    Pengurusan yg buruk = Keuntungan yg kecil

    Penipuan dlm pengurusan? = Ternyata tiada keuntungan

  • aman May 13, 2013

    Pandangan saya, ia ada kaitan direct dengan subsidi. Sekarang nie, org kaya-kaya yang belum tentu bayar cukai paling banyak menikmati subsidi dan tak kena tax masa belanja.

    Contoh.
    Org miskin naik moto. Minyak sebulan RM50. Subsidi dinikmati. RM20
    Orang kaya yg belum tentu bayar tax – bmw – Minyak sebulan RM1,000. Subsidi dinikmati RM410
    Orang kaya belanja tempat yang orang miskin tak pergi/beli – takde tax

    Kenapa saya kata belum tentu bayar cukai tapi pakai bmw? Kilang-kilang haram kat Balakong atau seangkatan dengannya senang-senang beroperasi tanpa lessen. Cukai perniagaan 0.

    Kalau berlesen pong, dengan sedikit magic, untung 1 juta boleh jadi rugi 2 juta. (saya akauntan, saya tahu)

    Dengan GST, diorang tak boleh lepas. Owner untung, belanja, kena tax.

    GST harga barang akan naik?
    Ya untuk barang sederhana dan mewah.
    Proposed GST (2010).
    Electrict first 200 unit – takde tax
    Air – first cubic takde tax
    KTM, LRT, taxi – takde tax
    Beras + sayur – takde tax
    Livestock – takde tax
    Live meat + fish – takde tax.

    So saper kata orang miskin akan tertindas? Tax yang di collect sebenarnya boleh disalur direct pada diorang.

    Cuma mekanisma sahaja perlu diperkuatkan. Itu cerita lain.

    Bangkang boleh, tapi kena dengan ilmu…

    • aman May 13, 2013

      Satu lagi, pada pandangan saya, rahsia TERBESAR kenapa peniaga yang kebanyakan kaum cina takut dengan GST iaitu INPUT TAX.

      Kaedah GST, semua peniaga kena berdaftar untuk claim tax bahan mentah/separuh siap yang dibeli.
      Beli bahan mentah x 4%. 4% tax boleh diclaim semula kepada pihak kerajaan jika dia adalah orang tengah dan dicaj pada pengguna jika dia penjual akhir.

      Jika dia tidak berdaftar, semua peringkat tax 4% tidak dapat diclaim semula dan terpaksa tanggung oleh pembeli yang menyebabkan harganya akan menjadi sangat mahal dan tidak kompetatif. (saya simplify, search google GST and input tax)

      Akhirnya, peniaga tiada pilihan, untuk remain competitive, kena berdaftar.
      Bila berdaftar, segala sejarah pembelian akan ada record secara automatic dan magic TIDAK DAPAT DILAKUKAN. Jumlah sales takleh kelentong, jumlah cost of sales pon takleh kelentong.
      Peniaga akan kena tax perniagaan yang amat tepat.

      So, secara umumnya, takde lagi kes-kes peniaga kaya yang tidak bayar tax tapi nikmati subsidi.

      Tugas kerajaan sekarang,
      1. kena berani announce berapa cukai individu dan perniagaan yang akan dikurangkan dengan perlaksanaan GST
      2. Perkemas penyaluran tax.

      Pandangan saya. GST mesti dilaksanakan walau siapa yang pegang tampuk pemerintahan.

    • Rahman May 30, 2013

      Dalam falsafah SST (cukai jualan dan perkhidmatan) semua barang tidak dikenakan cukai melainkan dikatakan kena. Misalnya menginap di hotel, makan di restoran dan sebagainya dikenakan cukai. Dalam regim GST pula semua barangan dikenakan cukai kecuali dikatakan tidak kena. Hanya barangan yang ditarafkan sebagai sifar (0) peratus cukai seperti makanan dan perkhidmatan asasi yang tidak dikenakan cukai. Selain itu semuanya akan dicukai. Pada akhirnya rakyat akan dibebankan lebih daripada yang mereka perlu bayar dalam regim percukaian dahulu. Inilah perkara yang tersembunyi dalam GST yang tidak diterangkan kerajaan kepada rakyat.

      Jika kini sebahagian sahaja yang dikenakan cukai atas pendapatannya, namun setelah GST berlaku secara TIDAK LANGSUNG semua lapisan masyarakat tidak kira usia dikenakan cukai atas “pendapatannya”. Termasuk pelajar dan pesara.

      Sepatutnya GST jika ingin dilaksanakn mestilah diPAKEJkan bersekali dengan insentif langsung kepada golongan yang sepatutnya dikecualikan sama sekali dari dicukai (pendapatan kurang 3k / penganggur / pelajar / pesara yg tidak berpendapatan).

      • AMAN May 31, 2013

        Sebagai timbal balik, kerajaan haruslah berani buat pengumuman.

        Dengan perlaksaan GST, kadar cukai pendapatan individu akan dkurangkan, sebagai contoh, 30% dari kadar cukai individu semasa.
        Semasa 10%, laksana GST jadi 7%.Cukai perniagaan pun sama.

        Pada pandangan saya, tak kira samada pekerja, pelajar, penganggur atau pesara, jika dia menikmati perkhidmatan/barangan yang lebih dari keperluan asas, maka wajar dikenakan GST kerana dia mampu

        Sekarang, bercakap pasal menyalurkan GST yang dikutip.
        Pelajar dapat RM1000 setahun.
        Penganggur dapat RM 0
        Golongan bependapatan rendah (termasuh pesara yang miskin) dapat RM3000 setahun
        Tol dimansuhkan
        Jaringan LRT seluruh Malaysia
        Jalan raya dan kemudahan asas diSabah dan Sarawak dipertingkatkan
        dan sebagainya….. (sebagai contoh)

        Yer..yer…akan ada orang cakap kerajaan akan songlap duit GST….
        Macam saya bagitahu sebelum nie, tukar kerajaan pun takper, GST harus dilaksanakan.

        Ingat, input tax dan output tax.
        Ada org pakai Merc/BMW tak bayar tax DAN nikmati subsidi….

  • AS-SYAHID May 13, 2013

    tp kenapa terdapat juga brg asas sperti gula GST-nya juga dikenakan?

  • kenoi May 14, 2013

    kebanyakan org (termasuk saya) igt GST tu Goverment Service Tax seperti yg dilaksanakan sekarang sebanyak 6% (mulai Januari 2011)
    secara keseluruhannya ternyata kerajaan gagal memberi penerangan dengan jelas apa itu GST yang sebenar iaitu Goods & Service Tax (4%)
    apa pon GST yg dimaksudkan semakin jelas apabila membaca artikel ini. Terima kasih Pak Di dan rakan² yang lain krn berkongsi pendapat.
    p/s: saya akan sebarkan kepada rakan² yang lain.

  • khalid May 14, 2013

    nak buat apa pun takpa asal bg faedah pada rakyat,,,,,,masalahnya skrg org yg laksana tu tak amanah,,,,,,,,,,,

  • Emma Endut May 19, 2013

    Assalamualaikum..
    Just nak tanya pasal Idris Jala naikan cadangan gst kepada 7%.. Mcm mana tu?

  • Abu ZAMZ May 19, 2013

    Ya, secara teorinya GST memang nampak adilnya dan baik kepada kerajaan. Begitu juga dengan cukai cukai sebelum ini.
    Siapa boleh jamin harga barang tidak akan naik selepas GST di laksanakan. Betul barang makanan tidak dikenakan GST. Pengangkutan barang makanan tersebut bagai mana? Pastinya Kos yang ditanggung oleh pengusaha akan disalurkan kepada pengguna. Maknanya pengguna juga akhirnya yang akan menanggung segala GST, GST yang di kenakan oleh kerajaan kepada pengusaha melalui kenaikan harga.
    Pengalaman kita di Malaysia, Apabila Menteri bercakap berkenaan dengan harga kawalan dan harga barangan yang tidak naik, natijahnya harga akan naik dalam jangkamasa seminggu selepas itu.

  • faizal May 19, 2013

    Thanks Pakdi…good info

  • Adham Roslan May 23, 2013

    klo harge sume tambah 4 pratus pun nk ckp adil, mmg bijak la sume pnyokong krajaan ni. cte fastfood, astro nye cukai turun 2 pratus, brang dapur sume naik 4 pratus.. pandai kre tak.. ko mkn mcd hari2 ke?

    • mawi Jul 9, 2013

      En. Adham Roslan cadangan GST 4% dikenakan disemua peringkat dari pengeluar, pengedar dan peruncit. tetapi mereka boleh tuntut kembali GST berkenaan so end user hanya kena GST 4% sahaja cukai bukan 12 % (4% x 3). Barang dapur dan keperluan
      asas tidak dikenakan GST.

  • Adham May 23, 2013

    klo harge sume tambah 4 pratus pun nk ckp adil, mmg bijak la sume pnyokong krajaan ni. cte fastfood, astro nye cukai turun 2 pratus, brang dapur sume naik 4 pratus.. pandai kre tak.. ko mkn mcd hari2 ke? xyh jd acaunten la nk kire..

    • Rahman May 31, 2013

      Saya bersetuju dengan pandangan saudara Adham ini. Ketika ini hanya sebahagian kecil sahaja barangan yang kena SST. Maka kita boleh mengelaknya dengan tidak membeli barangan atau perkhidmatan tersebut. Sedangkan dalam sistem GST sudah pasti kita akan seolah-olah tercengkam dengan cukai ini dalam kehidupan harian.

      GST diperjelaskan oleh kerajaan bagaimana cukai itu berlaku disepanjang rantaian dari pengeluar-pengedar-peruncit-penguna. Dinyatakan bahawa ada mekanisme menuntut semula cukai oleh “penjual” (istilahnya kredit cukai) apabila pembeli telah membayar GST tersebut diakhir rantaian (istilahnya output cukai).

      Namun, bagi rantaian barangan dan perkhidmatan yang disenaraikan tidak diGSTkan, GST yang dibayar ke atas input oleh pihak peniaga yang terlibat tidak boleh dituntut semula sebagai kredit cukai. Maka sudah tentulah peniaga ini akan “tuntut” dengan pembeli. Disinilah silap matanya barang yang “dikecualikan” GST.

      Regim GST juga digambarkan dapat mengelakkan cukai berganda yg menyebabkan harga kepada pengguna tinggi. Namun pada masa yang sama, kerajaan mengatakan GST ini dapat menambah pendapatan kerajaan sehingga lebih RM20b. Kesimpulan disini ialah, kerajaan cuba mengatakan “cukai berganda” mempunyai nilai yang berbilion ganda kurang berbanding dengan “cukai tidak berganda”.

      Mungkin ada sesiapa yang boleh menjelaskan logiknya…

      • mawi Jul 9, 2013

        En Rahman, kalau barang dan perkhidmatan tu x disenaraikan dalam GST peniaga nk tuntut apa.. tak kena GST kan? cukai berganda tu pengilang, pengeluar, pemborong dan peruncit yg dapat bukan kerajaan. Contoh: Seluar yg tuan pakai kilang dah kena tax utk input (kain, elektrik, upah dll) semua tu akan dikira sebagai kos katakan RM 50.00. Kemudian pemborong amik margin 20% harga dah jadi RM60.00. Peruncit pulak up lagi margin 50% harga dh naik RM90.00. So itulah tax berganda yg dimaksudkan. kerajaan cakap dapat RM20 bil dgn GST ni sebagai GST ni based dia lagi besar. dgn kata lain barang yang kena cukai lagi banyak barang.

        • Rahman Oct 3, 2014

          En. Mawi, jika saya jual ikan ( tidak di GST) , tapi saya perlu guna lori, peti simpanan ikan, ais dan pelbagai peralatan lain yang diperlukan (ke semuanya dikenakan GST). Maka sudah tentu kos operasi saya meningkat sebab tiada tuntutan dapat dibuat diakhir rantaian jual ikan saya itu. Harap En.Mawi mudah faham dengan penjelasan ringkas sebegini.

        • Rahman Oct 3, 2014

          En.Mawi telah keliru dengan definisi cukai berganda. Senario yang diterang oleh En.Mawi itu adalah pengambilan untung. Bukannya cukai berganda yang dimaksudkan. Cukai berganda yang berlaku dalam regim SST dijelaskan oleh kerajaan adalah terdapat cukai di peringkat pengeluar (cukai jualan) dan diperingkat pengguna (cukai perkhidmatan). Inilah 2 cukai yang dimaksudkan cukai berganda/bertindih.

  • zayed May 31, 2013

    proposed rate 4% mungkin akan dinilai semula. pada kadar 4% it is neutral income to government. Pricewaterhousecooper kata mungkin kadar 5-6% lebih bermanfaat.

  • Mohd Fairus Jun 7, 2013

    Apapun alasannya, satu lagi tax dikenakan pada rakyat.

    Tak perlu bercakap pasal BR1M, sbb tak semua nikmatinya. Rakyat Malaysia ada 25 juta.. Yg terima sekadar 7.1 juta. Lagi 17.9 Juta melopong sajalah.

    Saya antara golongan berpendapatan sederhana yg kena bayar oncoe tax… GST lagi, SST lagi… Tol lagi… Ini belum kira cukai kenderaan import yg tinggi mnyebabkan harga kenderaan turut timggi.

    Nak hapuskan / turunkan kadar tax pada hiburan spt wayamg contohnya? Tak ramai pun tonton wayang. Harga petrol diturunkan? Ron 97 tak ramai pun yg mengisinya.

    Terima kasih kerajaan.

    • Mohd Fairus Jun 7, 2013

      *income.. Bukan oncoe

      • mawi Jul 9, 2013

        En. Mohd fairus, GST bukan satu lagi tax yg dikenakan. GST akan menggantikan SST. Pengangkutan umum – Rel, Bas, Teksi, Feri, Tol, Rumah/ tanah kediaman, pertanian & kegunaan umum, Pendidikan dan kesihatan, Kewangan dan barang keperluan asas tidak termasuk dalam senarai GST atau dikenakan kadar 0%.

    • zul Jun 24, 2013

      dah mmg system mcm tu.ada yang kaya , sederhaan dan yang kurang duit.yang byk duit leh la beli kete besar umh besar.siap leh wat sewa umh tu.makna duti byk pergi ke dorang ni.dorang ni pandai cari duit.duit yg byk tu pergi kt dorang banyak dan pergi kt kita sikit..sebab apa? fikri la sendiri.contoh bangsa china.keta besar, umh besar ,umh kedai sewakan, duit kt bakn pun banyak.so kalu kita nak mcm tu kita takda cara lain kena mcm dorang kena pandai cara lain…lgpun tak akanda org yg akan bg kita duit.

  • zul Jun 24, 2013

    cukai tetap kena bayar.samada SST atau SST tu di ganti kan dengan GST.tak guna nak mengeluh mcm tu sbb mmg system mcm tu..ramai org leh paki keta import yg mahal2..kita je yg tak boleh.tak da cara lain, kena lah cari duit banyak2…mcm mana cara..itu sendiri la fikir..

  • unahusna Aug 19, 2013

    tp orang Islam wajib bayar zakat.. kenapa nak bayar cukai lagi??? kan lebih adil sekiranya cukai dikenakan hanya kepada yang bukan Islam sahaja..ini, cukai sebok nak bayar, alih-alih, orang Islam abaikan zakat yang wajib di bayar

    • oj Sep 16, 2013

      zakat boleh rebat terus dari cukai..so bayarlah zakat banyak2..

  • oj Sep 16, 2013

    saya setuju GST dilaksanakan dan income tax diturunkan.. semoga kerajaan segera laksanakan..terima kasih

  • wan Oct 6, 2013

    saya masih tak faham ngan GST…baru2 ni sy ada tukar tayar lori…setiap 1 biji tayar di kenakan kan GST…sedangkan kedai mereka pun dalam kampong…entah2 lesen pun takde…macam ambik kesempatan je…

  • salim Oct 25, 2013

    Yg x best nya tang kerajaan belum memikirkn untk mnurunkn cukai pndptan setlah gst dilaksanakan..klau x trun ckai pndptan mknanya mkin bnyak la cukai yg dikenakan..hemm

  • Wan Perlis Oct 27, 2013

    nanti klo repair komputer,kereta kena tambah 6% utk gst ka?
    aduss parah2

  • cik keliru Nov 16, 2013

    gst adalah good and services tax yg dikenakan kepada pengilang/pemborong/peruncit/pengguna untuk semua barang yg di kenakan gst kecuali barang yg telah ditetap kan (mkanan, api air,dll ) semakin banyak kita membeli semakin banyak cukai akan kita bayar tidak kira siapa student, suri rumah, perkerja @ dlm kata lain rakyat malaysia lah, ok kita beli automatik byr cukai, pendapatan negara bertambah, faedah kepada rakyat dapat di pertingkatkan (untung byk kan), tak semua orang faham dengan gst nie, kena terang dengan ayat yg orang senang faham, apa yg penting keuntungan yg diperolehi mestilah di salur balik kepda rakyat, kemudahan2 di tingkatkan, duit byk berkepuk yg dapat tu leh la di fikirkan untuk kemajuan demi agama, bangsa dan negara…….secara ringkas yg sy faham lah….

  • diana Jan 29, 2014

    terima ksih..good info utk sy yang nak interview ni..

  • rodzi Apr 19, 2014

    Tq. Info berguna.

  • Don Hazelnut May 3, 2014

    GST is good.. tap dgn pimpinan kerajaan yg xtelus, xjujur dr lapisan atas smpai ke bwh.. xmungkin pndptn negara berubah.. byk aspec perlu dperbetulkn lg sblm laksanakn.. otherwise akn btmbh parah.. wjd sprm pn same jg.. media bkn milik gov pn xtelus.. mcm mn nk bina kyknn rkyat.. Negara milik rkyt bkn pemimpin..

  • Ika May 3, 2014

    Jadi,kalau harga makanan kat kedai naik tu sebab supplier ye yang bekalkan harga mahal..? Atau peniaga makanan yg naikkan sendiri sebab nak naikkan gaji staff, tampung kos kenaikan barangan lain..? Siapa yg akan paling terasa kesan GST ni jika bkn penduduk bandar. Org kampung mungkin tak terasa sangat.

  • syifa May 3, 2014

    tahu perkara ini,tapi masih menentang gst. ramai concern dgn gst kerana ia dikenakan pada barang keperluan, which semua perlu beli, including orang tak mampu. that’s one major issue..kfc, tiket wayang yang akan turun harga tu bukan keperluan

  • anonymous May 4, 2014

    6% bukan 4%, ubatan betul ke tak kena?antara hospital dengan pembekal?betul ke ni…mcm tak je… dengan persepsi rasuah dan ketirisan duit berlaku dalam negara apa jaminan dengan penambahan cukai benda yang sama tak akan berlaku tetapi cuma menambah harta untuk diselewangkan?lol

  • azharalias69 Jun 28, 2014

    Regim cukai seperti GST, bukanlah penyelesaian masaalah yang bijak utk mengurus rakyat dan negara.Sebenarnya,perlu ada tindakan yang serius dalam memahami kepayahan rakyat bagi mereka berpendapatan rendah dan sederhana rendah.Golongan sebeginilah yang telah mendokong biawak hidup sepanjang hayat dalam’mengharungi kos hidup yang meningkat dan tiada penghujungnya,demi kesejahteraan pendana2 yang menikmati riba, pemain spekulasi & manipulasi serta manapoli di kitaran sosial ekonomi yang mengelilingi setiap saat dan masa di dlm kehidupan kita.Di tambah pulak,kebijakan pehak pemerintah yng singkat utk memperkenalkan rejim cukai yang bersistematik dan lebih telus utk di hadiahkan kepada rakyat semua.Persoalannya,berapa banyak pengorbanan rakyat utk golongan2 klogromerat yang kaya raya utk kita menerima GST.

  • PrinceCdic Oct 16, 2014

    Salam. Smlm (15/10/2014) tgk tv1, Ahmad Maslan ckp pusing2.. Cth mudah :- Brgan asas sperti beras x kna GST. Tp klu servis charge dikenakn kpd pihak pengeluar, kosnya siapa yg akan tanggung? Akhirny rakyat yg t’paksa serap kos aka harga brg asas tetap akan naik..

Leave a Comment